28 November 2012

Gua Kelam, Perlis (Cave of the Darkness, Perlis)

Gua Kelam merupakan salah satu daripada gua batu kapur Formasi Setul yang berada dalam Banjaran Nakawan dan telah diuruskan oleh Jabatan Perhutanan Negeri Perlis sejak 1997. Gua Kelam juga terletak di dalam Hutan Simpan Wang Mu dengan keluasan 2000 hektar dan telah diwartakan sebahagian daripada Taman Negeri Perlis pada 3 Julai 2008 di bawah Seksyen 10(1)Enakmen (Pemakaian) Perhutanan Negara 1987. Pekan yang berdekatan dengan Gua Kelam ialah Pekan Kaki Bukit sejauh 500 meter.

Jabatan Perhutanan Negeri Perlis telah mendapat peruntukan sebanyak RM 9 juta di bawah Rancangan Malaysia ke Lapan (RMKe-8) dari Kementerian Pelancongan Malaysia untuk membangunkan kawasan Gua Kelam dan menjadikannya sebagai Muzium Semulajadi untuk aktiviti pembelajaran. Operasi Gua Kelam bermula pada pertengahan tahun 2007 dan dibuka sepenuhnya kepada umum pada 1 Januari 2008.

Gua Kelam terkenal kepada umum bermula dengan penemuan bijih timah bermutu tinggi di dalam gua oleh pelombong-pelombong cina di pertengahan abad yang lalu. Menurut sejarah, nama Gua Kelam adalah gelaran yang telah diberikan oleh pelombong-pelombong bijih sempena kegelapan yang wujud di dalam gua itu sendiri. Pelombong-pelombong terpaksa menggunakan lampu karbid untuk menerangi kawasan dalam gua sepanjang menjalankan aktiviti mengeluarkan bijih timah.

Pengurusan Gua Kelam telah diletakkan dibawah Unit Taman Negeri ,Jabatan Perhutanan Negeri Perlis dan beroperasi pada hari Selasa sehingga hari Ahad bermula jam 8.00 pagi sehingga 5.00 petang. Pada hari Isnin pula operasi Gua Kelam ditutup bagi menjalankan kerja-kerja penyelengaraan di dalam bangunan dan sekitar kawasan. Seramai 8 orang pekerja telah ditugaskan disini bagi memastikan perjalanan Gua Kelam berjalan lancar.

Semenjak pembukaan Gua Kelam pada awal tahun 2008, tempat ini semakin kerap dilawati oleh pelancong dalam dan luar negerayang tertarik dengan sejarah perlombongan dalam gua dan masih terpelihara. Sejumlah lebih 3000 pelawat telah dicatatkan hanya dalam masa dua bulan iaitu antara bulan Febuari dan Mac 2008. Sebagai tambahan, Gua Kelam menerima kehadiran 20 kumpulan pelawat daripada peringkat sekolah rendah sehingga ke institut pengajian tinggi.

Para pelawat yang ingin ke sini boleh memandu kenderaan sendiri atau mendapatkan perkhidmatan teksi dan bas dari Kangar terus ke Gua Kelam yang mengambil masa selama 30 minit. Kadar bayaran yang dikenakan juga adalah sangat berpatutan dan murah.

Tarikan yang terdapat di Gua Kelam

Terdapat pelbagai tarikan yang menarik boleh di dapati oleh para pelawat sepanjang berada di Gua Kelam. Antaranya sebuah Galeri yang telah dibangunkan oleh Jabatan Perhutanan Negeri untuk mempamerkan koleksi artifak, kegunaan dan bahan-bahan sejarah yang berkaitan perlombongan bijih timah.

Selain itu sebuah keretapi mini yang mempunyai 10 buah gerabak dengan kapasiti penumpang 20 orang turut disediakan kepada pengguna. Perjalanan menaiki keretapi ini mengambil masa kira-kira 30 minit untuk satu trip perjalanan dengan jarak sejauh 400 meter.

Kemudahan lain yang turut disediakan adalah seperti laluan interpretasi gua sepanjang 1.5 kilometer meliputi jalan di atas simen, tanah dan laluan anak sungai. Para pelawat juga berpeluang melihat landasan untuk troli-troli bijih yang dibina dari besi dan kayu serta laluan yang disusun menggunakan batu-batuan oleh pelombong-pelombong timah. Malahan pembinaan pintu gerbang oleh tauke-tauke lombong bagi menanda kawasan sempadan konsesi juga turut di dapati di dalam gua ini.

Pelbagai jenis binatang seperti kelawar, ular, labah-labah, aneka serangga dan lain-lain boleh di dapati didalam gua ini.

Kemudahan asas lain yang disediakan adalah seperti pondok rehat, bangku rehat, tandas, dewan tertutup, kafeteria dan tapak perkhemahan yang boleh menampung seramai 80 orang.






Gua Kelam is one of limestone's cave in the Setul Formation in Nakawan Range and was maintained by Perlis Forestry Department since 1997. Gua Kelam are also located in Wang Mu Reserve Forest with area coverage of 2000 hectares and was gazetted as a part of Perlis State Park in 3 July 2008 under the Section 10(1) State Forestry Enactment (Application) 1987. The nearest town from Gua Kelam is Kaki Bukit town which is 500 metres from the cave.

Perlis Forestry Department have received an allocation of RM9 Million under "Rancangan Malaysia ke 8" from Malaysia Tourism Ministry for developing the Gua Kelam areas and converting it into a natural museum for educational purpose. Gua Kelam began its operation in the middel of 2007 and fully opened to public in 1 January 2008.

Gua Kelam become famous with the public starting with the high quality tin ore discovery by the Chinese miners during the middle century. According to history, the term Gua Kelam is a title given by the miners due to the darkness within the cave itself. The miners have been forced to use carbide lamp to light the cave during their tin ore mining activities.

Gua Kelam management have been placed under State Park Unit, Perlis Forestry Department and start its operation from 8.00a.m untill 5.00p.m. On Monday, all operation for Gua Kelam are disabled for maintenance work in the building and the surrounded area. A total of 8 workers have been assigned here to ensure that the operation of Gua Kelam goes smoothly.

Since the opening of Gua Kelam in the early 2008, this place have been getting an increase in visitors by domestic and foreign tourist. A total of 3000 person was recorded only in two months time which is between February to March 2008. In addition, Gua Kelam have been receiving around 20 groups of visitors from primary school level until institutions of higher learning.

Visitors can drive here or using taxi and buses services from Kangar straight to Gua Kelam which will take around 30 minutes. The fees charged are also quite cheap and affordable.

Gua Kelam Attraction

There are a lot of attractions within Gua Kelam. Among them is a gallery developed by State Forestry Department to exhibit artifact collection, usage and historical materials regarding tin ore mining.

In addition a mini train with 10 wagons with passenger capacity of 20 people is also available to consumers. This train ride takes about 30 minutes to a number of trips with a distance of 400 meters.

Other facilities are also provided interpretation of cave path along 1.5 kilometers on the road covering cement, soil and stream path. The visitors also had the opportunity to see the runway trolleys are constructed from iron ore and wood and are prepared routes rocks by tin miners. Even the construction of the gate by towkays mine concession to mark the boundary also be found in this cave.

Variety of animals such as bat, snake, spider, variety insect and others can be found inside this cave.

Other basic facilities prepared include a resting hut, resting bench, toilet, indoor hall, cafeteria and camping site which can accommodate as many as 80 persons.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan