6 Disember 2012

Tarian Canggung



“Ala canggung, makcik pakcik canggung, canggung canggung la la li la leh”
Alunan lagu Canggung pastinya mengasyikkan, apatah lagi jika didendangkan dengan pantun-pantun Melayu lama.

Tarian Canggung merupakan tarian identiti Negeri Perlis.Tarian ini mula diperkenalkan dalam masa pendudukan Jepun sekitar tahun 1941. Ia mula dipersembahkan oleh dua orang penari adik beradik, Che Lian dan Che Intan, dalam satu pesta hiburan bagi tentera Jepun dan orang ramai yang diadakan di Bandar Kangar. Mulai daripada persembahan ini berkembanglah Canggung ke seluruh Negeri Perlis dan seterusnya menjadi tarian yang masyhur.

Asal usul tarian Canggung adalah menerusi tarian Rambong atau Makyong Laut yang telah ditokok tambah oleh masyarakat Negeri Perlis sehinggalah dikenali sebagai tarian Canggung. Maka, budaya masyarakat merekalah yang memperkenalkan tarian Canggung kepada masyarakat Melayu di Negeri Perlis pada waktu itu. Perkataan "CANGGUNG" berasal dari bahasa Thai iaitu "TANGGUNG" yang bermaksud menari. Variasi tarian Canggung samalah dengan Ronggeng, akan tetapi mempunyai nilainya tersendiri. Keasliannya terletak kepada nyanyiannya secara berbalas pantun. Pantun pembukaan juga merupakan pantun wajibnya seperti berikut:

Nasi kuning gulai  ayam,
Singgah makan di Batas Lintang,
Senget topi berjalan malam,
Abang nak cari si sanggul lentang,


Tarian ini akan ditarikan selepas musim menuai untuk mengisi masa lapang para petani di mana masyarakat Negeri Perlis bergantung sepenuhnya dengan sawah padi. Selain itu, tarian Canggung juga dipersembahkan sewaktu festival ataupun upacara perkahwinan. Pantun yang dinyanyikan oleh penari Canggung lebih berbentuk mengusik dan berjenaka. Kebiasaannya, pantun yang dihasilkan adalah berkisarkan tentang pertanian khususnya melibatkan kerja-kerja penanaman sawah padi.

Tarian ini melibatkan dua hingga lapan orang puteri yang berpasangan dengan lelaki di mana setiap pasangan akan menyanyi secara berbalas pantun mengikut rentak dan irama lagu sambil menari Canggung. Biasanya, puteri Canggung memakai baju Kurung Kedah dengan kain batik yang dihiasi bunga di sanggul dan memegang sapu tangan ketika menari.

Setiap persembahan Canggung akan diiringi oleh kumpulan muzik dengan menggunakan peralatan seperti anak rebana, gong, gendang dan gesekan biola yang dibawa masuk dari negara Siam. Tarian Canggung selalunya akan digandingkan dengan tarian Cinta Sayang, Mak Inang, Ayam Didik dan Makyong Laut.

Keunikan tarian Canggung adalah hasil gabungan daripada dua pengaruh dalaman iaitu negeri Perlis dan Kedah yang diubah oleh masyarakat tempatan serta pengaruh luar iaitu daripada negara Siam. Bak kata pepatah Melayu “Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas”, itulah ungkapan yang paling sesuai bagi mempertahankan warisan Canggung di Malaysia supaya ianya tidak hilang ditelan zaman.



*****

Canggung, Perlis Traditional Dance


“Ala canggung, makcik pakcik canggung, canggung canggung la la li la leh”

 Rhytme of Canggung definitely fun, especially when sung with the quatrain-old Malay poem.

Canggung Dance is the dance identity of Perlis. This dance was first introduced during the Japanese occupation around 1941. It were performed by two dancers siblings, Che Che Lian and Che Intan, in a feast of entertainment for the Japanese army and people held in the City of Kangar. Beginning from this presentation, Canggung evolves in across state of Perlis and went on to become a famous dance.


Canggung dance said to derive from the Rambong or Makyong Laut has been exaggerated up by Perlis community until known as Canggung dance. The word "Canggung" comes from Thai language as "Tanggung" which means dance. Canggung dance variations akin to ronggeng, but has its own value. Its originality lies in poetry singing. Opening poem is also a compulsory poem as follows:

Nasi kuning gulai ayam,
Singgah makan di Batas Lintang,
Senget topi berjalan malam,
Abang nak cari si sanggul lentang,


These dances are danced after the harvest season for farmers spend their time in which the society depends entirely with paddy fields. In addition, Canggung dance also performed during the festival or wedding ceremony. Poem sung by the dancers become more like a tease and humor. Normally, poem is produced is related to the agriculture, particularly involving the planting of the paddy fields.

This dance involves two to eight princess pairs with men's. Each couple will sing to the beat of responded and rhythm poem song while dancing Canggung. Usually, princess Canggung wearing Kurung Kedah and batik sarong decorated with flowers in the bun and hold a handkerchief while dancing.

Each presentation of Canggung will be accompanied by a group of musician with instruments such as anakrebana, gongs, drums and violin virtuoso which was brought in from the country of Siam. Canggung Dance will often paired with dance Cinta Sayang, Mak Inang, Ayam Didik and Makyong Laut.

Uniqueness of Canggung dance is the result of a combination of two internal influence of Perlis and Kedah altered by the local community as well as external influences, from the country of Siam. Malay proverb says, "Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas", which is the most appropriate expression to defend of Canggung heritage in Malaysia so that it did not disappear through time.


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan